måndag 30 juni 2008

Målarkurs på Nösunds värdshus

För ganska precis ett år sen var jag på målarkurs på Orust, och hade Stina Wollter och Marie Palmgren som lärare (.http://www.nosundsvardshus.se/ )Det var en underbar vecka, man bor så himla fint, maten är suverän och undervisningen är seriös och intensiv. Man var ganska slut efter en hel dags tecknande och målande när man på kvällen hade genomgång av det man gjort.
Vi hade krokiövningar där Stina och Marie hängde upp tyger och allt möjligt i rummet och skapade som en skogsmiljö där modellen satt eller låg i , och sen skulle vi "åka" med pennan på pappret och försöka att inte lyfta pennan så ofta, så att man inte pillade och fixade till linjer som kanske blev "fel". Det var otroligt roligt och alla gjorde fantastiskt fina skisser, luftiga och spontana. Så här såg mina ut:

6 kommentarer:

Veja cecilia sa...

vilka jättefina teckningar. Det verkar vara en rolig kurs!

Veja cecilia sa...

Hej igen!
vad kul att du gillar mina teckningar. mönster är ju superkul!

Sara sa...

Åh vad roligt det lät med den kursen! Måste ha varit utvecklande. Snygga skisser! Har du använt dem till nåt mer i efterhand?

Anonym sa...

Underbara teckningar! Gillar dem mycket. Jag vill också ha ett sånt där ritbräda som du berättade om!!! Då kanske det känns mer naturligt, men det får vänta ...När det gäller Photoshop och Corel så vet jag inte egentligen inte så mycket mr än att jag tror att Corel är mer ritprogram och Photoshop mer för bildredigering. I Corel Painter X så finns en funktion där man kan blanda färger som på sin egen paljett men jag har inte jobbat med det så mycket än.
Ha en bra kväll önskar Annika

Anonym sa...

Dom är så coola! Jag gick en kurs där vi skulle teckna med vänster hand (högerhänta alltså och vice versa)och det blev faktiskt skitsnyggt. Jag använde en sån skiss som ett arbetsprov en gång.

konst-iga_tankar@hotmail.com sa...

Kommer du ihåg att vi fick göra det på skolan, teckna av varandra med vänster hand! Jag har kvar min teckning och det var på den långhåriga killen i vår klass, lite poppig, kommer du ihåg vad han hette?
Jag bröt ju handleden för två år sen, och gjorde faktiskt en illustration till tidningen med vänster hand. Man frigör verkligen det här krampiga som man kan ha.