onsdag 2 juli 2008

Minnen man inte minns

Första uppgiften som vi fick när jag började på konstskolan, var "skissboksprojektet". Vi skulle ta ett "ämne" som vi skulle utforska, fotografera, skissa och verkligen gå in i.
Jag valde "minnen man inte minns" och det blev en resa för mig bakåt i tiden.
Vilka är mina egna minnen? Vad är efterkonstruktioner? Hur mycket hjälper foton mig att minnas, eller skapas det "nya" minnen utifrån bilder? Är mina minnen grundade på familjens berättelser?
När jag började fundera på det här så insåg jag att jag har stora luckor i mitt minne av min barndom/tonårstid. Visst kommer jag ihåg saker och ting, men allt börjar bli väldigt luddigt och jag kan inte riktigt sortera vad som har hänt och när.
Jag har en syster som gick bort när jag var 12 år, och mina minnen av henne är i stort sett helt borta. Jag har tittat på alla gamla fotografier av henne och inser att jag inte minns henne som en riktig person, utan bara som ett fotografi. Så därför ville jag måla henne i stort format så att jag kunde stå framför henne och titta henne i ögonen igen, och på så sätt så har jag på nåt sätt fått tillbaka henne lite grann, svårt att förklara...
Så jag vill presentera min syster Hanne-Lise
©Nadja

10 kommentarer:

Anonym sa...

Dom här måste du ha gjort på din andra konstskola för jag kommer inte ihåg att vi hade nån sån uppgift. Men dom är underbara och min favvo är den nedersta. Hon var himla vacker!

konst-iga_tankar@hotmail.com sa...

Nej det här var före "vår" tid på konstskolan. Ja visst är hon vacker! Det är något som jag sett när jag målat henne, när man verkligen går in i någons utseende så blir det så tydligt.
Hur går det för dig med målandet?
Kram och tack för fina ord!

Sara sa...

Fantastiska målningar! Väcker många frågor... Ha en skön helg förresten!

konst-iga_tankar@hotmail.com sa...

Det är bara att fråga på! :-)

Anonym sa...

Vackert!!!
Kram Annika

Sara sa...

Frågorna var av mer personlig karaktär.. Typ: Vem är barnet på bilden? Var din syster mycket äldre än dig? Vad hände henne? Sådant man tänker på när man läser texten och ser bilderna... Kram

Veja cecilia sa...

jättefina målningar!

Sara sa...

Ja! Det vore jätteskoj, om du gick ner och tecknade ditt kök alltså! Gör det! Skulle vara så kul att se! Hoppas allt är bra annars! Här är vädret lite trist...

Elin sa...

Hej!

Ville bara säga att jag brukar titta in här ibland. Jag gillar verkligen målningarna på din syster, och även dina små handväskepojkar.

/Elin

Sara sa...

Hejhej! Hoppas du har det bra! Saknar dina inlägg... Kram Sara